söndag 28 februari 2010

Virka på japanska


Jag har köpt en virkbok på japanska! Det kan tyckas konstigt men det är faktiskt lättare än man kan tro att "läsa" den!
Jag hittade den på Etsy och den har faktiskt även en titel på engelska; "Linen, Cotton, Gauze, Lace".
Japan har ett lättförståligt sätt att visa ett virkmönster. Varje maska har en symbol och sedan
ritar man upp mönstret med dem.





Så här visas t.ex olika blommor som förekommer i boken.



Centimeter och siffror står med arabiska tecken.




Här är några halsband jag gjort efter mönster i boken.










Sedan fortsatte jag verkandet av bara farten. Här är egen design på ett pennfodral och "kappor" till ljuslyktor. Tänka sig... jag som inte virkat sen skolan och den där grytlappen alla skulle göra.
Men det är riktigt, riktigt roligt att virka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar